Godło Polski
Morza szum, ptaków śpiew….. i moc niezapomnianych wrażeń!

23.09.2020

W bieżącym roku szkolnym w dniach 14.09 – 27.09. 2020 odbył się turnus rehabilitacyjny dla uczniów i ich rodziców. Wybraliśmy ośrodek Fenix w Jastrzębiej Górze ( w języku kaszubskim Pilece). Przez cały pobyt dopisywała nam piękna, słoneczna pogoda. Każdego dnia wszyscy uczestnicy brali udział    w spacerach brzegiem morza oraz ścieżkami Nadmorskiego Parku Krajobrazowego. W ramach tych aktywności mogliśmy podziwiać uroki flory i fauny, jednocześnie korzystając z leczniczych właściwości nadmorskiego mikroklimatu.

Uczestniczyliśmy w zorganizowanych wycieczkach: na Hel, do Trójmiasta  i na Westerplatte z przewodnikiem, który opowiadał o ciekawych miejscach i wydarzeniach z nimi związanymi. Poznawaliśmy również uroki Jastrzębiej Góry, min: najdalej wysunięty na północ punkt linii brzegowej polskiego wybrzeża, o którym informuje kamienny obelisk –  Gwiazda Północy. Często chodziliśmy na plażę przez wąwóz Lisi Jar, który jest częścią parku krajobrazowego. Jar o długości 350 m ciągnie się wąskim pasem w kierunku Morza Bałtyckiego, osiągając głębokość nawet do 50 m. Zbocza wąwozu porastają piękne ponad stuletnie buki. Ciekawym miejscem okolicy jest latarnia morska w Rozewiu, która jest udostępniona do zwiedzania. W jej wnętrzu mieści się Muzeum Latarnictwa, na zewnątrz można zwiedzić starą maszynownię a ze szczytu latarni roztacza się piękny widok na malowniczą okolicę. Odbyliśmy także dwie wycieczki komunikacją miejską do pobliskiego Władysławowa, które jest pięknym turystycznym  miasteczkiem. Spacerowaliśmy tu Aleją Gwiazd Sportu, gdzie odczytywaliśmy nazwiska słynnych polskich sportowców, min. swoją gwiazdę mają tu Marcin Dołęga, Kamila Skolimowska, Krzysztof Hołowczyc, Irena Szewińska i wielu innych.  Dotarliśmy również do  Domu Rybaka, gdzie znajduje się taras widokowy, z którego można podziwiać panoramę miasta, Półwysep Helski, Zatokę Pucką i Bałtyk. Interesującym miejscem w mieście jest również port rybacki, z którego rybacy wypływają na połowy dorsza.

W czasie pobytu nie zabrakło również rozrywki w formie wieczorków tanecznych przy muzyce na żywo na świeżym powietrzu, uroczystej kolacji połączonej z grillem. Uczestniczyliśmy również w  spotkaniu z kaszubskim Gawędziarzem. Odbył się koncert szantowy.  Ważnym wydarzeniem były urodziny trzech naszych uczniów, którzy zostali mile zaskoczeni przygotowanymi dla nich niespodziankami.

Przez cały czas pobytu uczestnicy i opiekunowie korzystali z różnych form rehabilitacji min: mata masująca, magnetoterapia, masaż klasyczny, zabiegi światłolecznicze, wirówki kończyn.

Jastrzębski mikroklimat, czyste powietrze, bliskość morza i plaży sprawiły, że dwutygodniowy pobyt na turnusie dla naszych uczniów, rodziców i opiekunów minął znowu bardzo szybko.

Ten piękny czas mogliśmy spędzić dzięki dofinansowaniu ze środków PFRON.

Wszystkim uczestnikom tegorocznego turnusu dziękujemy za kolejny, wspólny wyjazd, za integrację,  czynny udział w spacerach, wycieczkach, plażowaniu, wzajemną pomoc i życzliwość.